piątek, 31 października 2014

Dorsz w szynce parmeńskiej w maślanym sosie z kaparami, skórką cytryny i smażonym kalafiorem

Mój ulubiony sposób na dorsza. 

Dorsz w szynce parmeńskiej w maślanym sosie z kaparami,skórką cytryny i smażonym kalafiorem
Składniki dla 3 osób:

  • 3 porcje  dorsza
  • 3 plastry szynki parmeńskiej lub innej wędzonej surowej
  • pół kalafiora podzielonego na duże różyczki (u mnie kalafior biały i stożkowy zielony)
  • 2-3 łyżki kaparów
  • oliwa z oliwek
  • 2 łyżki masła
  • otarta skórka z połowy cytryny
  • 6 ćwiartek cytryny, dodatkowo sok z cytryny do skropienia ryby przed pieczeniem
  • pieprz
  • sól
  • opcjonalnie szpinak, grzanki pszenne lub puree ziemniaczane



WYKONANIE:

Rybę posoliłam, popieprzyłam i skropiłam sokiem z cytryny (ok. łyżeczki na porcję). Każdą porcję zawinęłam w plaster szynki i ułożyłam w brytfannie skrapiając oliwą.
Tak przygotowanego dorsza wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 100' na 20 minut.
Niska temperatura i krótki czas pieczenia powodują, że ryba nie przesusza się.

Sos maślany z kaparami i skórką cytryny:

W małym rondelku podgrzałam 2 łyżki oliwy, dodałam do niej otartą skórkę z cytryny i kapary. Na koniec włożyłam 2 łyżki masła i kilka kropli soku z cytryny. Sos wyłączyłam, gdy tylko masło się roztopiło.Nie soliłam, gdyż kapary są słone.

Kalafiora podzieliłam na duże różyczki i wrzuciłam na 5 minut do wrzącej osolonej wody. Po tym czasie wyłożyłam go na sito i przelałam zimną wodą.
Teraz różyczki kalafiora przecięłam na pół, by podczas obsmażania ładnie przypiekł się od spodu, przylegając do patelni.
Oliwę wlałam na patelnię, rozgrzałam i włożyłam na nią cząstki kalafiora lekko go soląc. Smażyłam warzywo do czasu przyrumienienia się od spodu. Odwróciłam kalafiorki, by trochę zezłociły się z wierzchu.

Upieczonego dorsza wyłożyłam na talerz wraz z cząstkami cytryny, obok niego poukładałam różyczki kalafiorów. Rybę polałam ciepłym sosem kaparowo-cytrynowym. Odrobiną sosu skropiłam też kalafiorki.

Tym razem do dorsza zaserwowałam pszenne grzanki nasmarowane przed pieczeniem masłem i czosnkiem, oraz szpinak. Jednak dobrym dodatkiem do tak przygotowanej ryby jest delikatne ziemniaczane puree.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz