środa, 6 kwietnia 2016

Szponder wołowy długo duszony w polskim piwie śliwkowym z puree z pieczonej pietruszki i ziemniaków

Długo duszony w piwie śliwkowym i warzywach pyszny kawałek wołowiny zaserwowałam z puree z ziemniaków i pieczonego korzenia pietruszki. Do tego kwaśne ogóreczki kiszone z cebulką i ...kufel zimnego piwa (nie śliwkowego)! 
A to regionalne wielkopolskie piwo śliwkowe zdobywa coraz większą popularność w innych zakątkach naszego kraju. Osobiście lubię je bardzo i polecam.
Szponder wołowy długo duszony w piwie śliwkowym
Składniki:

  • 80dkg wołowiny
  • 1 cebula
  • 1 marchew
  • 1 mały seler
  • 1 korzeń pietruszki
  • 1/2 szkl jasnego piwa
  • 1/3 szkl piwa śliwkowego z browaru Miłosław
  • szczypta cynamonu
  • płaska łyżka miodu lipowego
  • 2 liście laurowe
  • 4 kulki ziela angielskiego
  • 1/2 łyżeczki mielonej kolendry
  • pieprz
  • łyżka masła
  • łyżka octu balsamicznego 
  • szczypta kminku
  • olej
  • sól
  • woda
Wykonanie:
  • Mięso umyłam, pokroiłam na grube plastry.
  • Każdy plaster podsmażyłam na oleju i przełożyłam do drugiego garnka.
  • Na patelni, na której wcześniej smażyłam mięso podsmażyłam grubo pokrojone krążki cebuli.
  • Gdy cebula się zezłociła, przełożyłam ją do garnka z mięsem. 
  • Na patelni teraz podsmażałam pokrojone w gruba kostkę marchew, seler, korzeń pietruszki.
  • Pod koniec smażenia do warzyw dodałam masło, roztopiłam je i wszystko przełożyłam do garnka z mięsem.
  • Do mięsa i warzyw wlałam piwo śliwkowe i zwykłe jasne piwo.
  • Garnek wstawiłam na ogień, wrzuciłam kminek, sól, pieprz, liście laurowe, ziele angielskie, kolendrę, trochę cynamonu i płaską łyżkę miodu.
  • Kiedy całość zawrzała zminimalizowałam ogień i gotowałam na nim mięso z warzywami przez dobre 2 godziny. 
  • W trakcie gotowania uzupełniłam sos wodą i lekko dosoliłam do smaku.
  • Kiedy mięsko było mięciutkie, wyjęłam je z sosu, wyłowiłam też kulki ziela angielskiego i liście laurowe, a warzywa zmiksowałam.
  • Powstał w ten sposób aromatyczny, gęsty sos.
  • Kawałki wołowiny wyłożyłam na talerze i obficie polałam sosem.
  • Szponder podałam z puree z pieczonej pietruszki i ziemniaków oraz ogórkami kwaszonymi z drobno krojona cebulką. Mniam.
Puree z ziemniaków i korzenia pietruszki:

4 średniej wielkości ziemniaki ugotowałam, a 2 pietruszki obrałam, przekroiłam wzdłuż, polałam oliwą, zawinęłam w folię aluminiową i piekłam pół godziny w piekarniku.
Po tym czasie wyłączyłam piekarnik nie wyjmując pietruszek z folii i piekarnika.
W czasie gdy pietruszki już były wyłączone 4 średniej wielkości ziemniaki ugotowałam.
Na koniec warzywa zblendowałam z łyżką masła i 2 łyżkami mleka oraz szczyptą soli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz