wtorek, 18 listopada 2014

Torcik makowy z jabłkami i czekoladą

Lubię wilgotne ciasta, a to jest wybitnie wilgotne, proste w wykonaniu, bo nie trzeba do niego piec spodu. Poza tym wykorzystałam do niego gotowy, już zmielony mak. Co najważniejsze, makowiec jest mało słodki. Jedyną intensywną słodyczą jest mocno czekoladowa polewa, a dzięki dodaniu do niej żelatyny wspaniale błyszcząca. Myślę, że ciasto świetnie nadaje się też na stół bożonarodzeniowy.

Torcik makowy z jabłkami i czekoladą

Składniki na tortownicę 24 cm:

ciasto
  • 200 ml mielonego maku
  • 1,5 szkl mleka
  • 100g masła
  • filiżanka krojonych syszonych moreli i fig
  • czubata łyżka kandyzowanej skórki pomarańczowej
  • 4 jabłka
  • łyżka soku z cytryny
  • filiżanka siekanych, pozbawionych skóry migdałów (mogą być orzechy włoskie)
  • 1 cukier waniliowy
  • 2 łyżki kaszki manny
  • 1 lyżka mąki
  • 4 jaja
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 3/4 szkl cukru
  • szczypta soli
polewa:
  • 3 łyżki cukru
  • 40g masła
  • 3 łyżki gorzkiego kakao
  • 25g gorzkiej czekolady
  • 150ml mleka
  • łyżeczka żelatyny
  • 2 łyżki siekanych migdałów bez skórki do dekoracji


WYKONANIE:

ciasto:

  • Masło zmiksowałam z żółtkami, dodając żółtka stopniowo.
  • Następnie powoli dodawałam cukier i cukier waniliowy cały czas miksując.
  • mleko zagotowałam w garnku i dodałam do niego mak lekko podgrzewając i mieszając do wchłonięcia całego płynu. Na koniec wyłączyłam piec i pozwoliłam wystygnąć makowi.
  • Suszone owoce pokroiłam i zalałam na 5 minut wrządkiem, po czym odcedziłam, dosypałam do nich siekane migdały, skórkę pomarańczową, kaszkę mannę i łyżkę mąki. Całość dokładnie wymieszałam.
  • Jabłka wraz ze skórką starłam na dużych oczkach i wymieszałam z sokiem z cytryny, by nie zbrązowiały.
  • Białka ubiłam wraz ze szczyptą soli.
  • Do żółtek utartych z masłem i cukrem dodałam wystudzoną masę makową , proszek do pieczenia, jabłka i bakalie. Wszystko wolno i starannie połączyłam mieszając.
  • Na koniec do masy dołożyłam ubite białka i bardzo ostrożnie wymieszałam, by piana nie siadła.
  • Ciasto wyłożyłam na okrągłą tortownicę wysmarowaną olejem i opruszoną mąką. 
  • Wstawiłam do nagrzanego piekarnika, ustawionego na 170' bez termoobiegu na 45 minut.
  • Po tym czasie u mnie ciasto buło upieczone
polewa czekoladowa:
  • w małym garnku roztopiłam masło, dodałam 3 łyżki cukru, 3 łyżki kakao, mleko i czekoladę. Masę mieszając zagotowałam. Podgrzewałam ją jeszcze przez 4-5 minut, po czym dodałam łyżeczkę żelatyny i intensywnie mieszałam już wyłączoną czekoladową polewę. Gdy żelatyna się rozpuściła, studziłam masę mieszając w międzyczasie jeszcze kilka razy.
  • Polewą wysmarowałam ciasto kiedy było jeszcze letnie, gdyż nie chciałam, by masa zaczęła zastygać. Na koniec ciasto makowe posypałam migdałami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz