środa, 8 lipca 2015

Chłodnik z pomidorów, czyli hiszpańskie gazpacho

                                        Letnia chłodnikowa wariacja pomidorowa.
                          Można zajadać bez ograniczeń, tyle ile zmieści się w brzuchu.
                                          Od kilku lat trafia na mój stół każdego lata.
Przyrządzam zupę z pomidorów w dużej ilości, na osobnych miskach układam uzupełniające ją krojone składniki i oliwę. Każdy domownik ma możliwość dołożenia sobie dodatków według własnego uznania i smaku.
             Wszystko ustawione na wspólnym stole - prawdziwa biesiada w upalny dzień.
Chłodnik z pomidorów, czyli hiszpańskie gazpacho
Składniki dla 3-4 osób:

na zmiksowaną zupę:

  • 1 kg dojrzałych pomidorów
  • 1/2 czerwonej papryki
  • 1/2 świeżej papryczki chili
  • 3 ząbki czosnku
  • 1/2 białej cebuli
  • sól
  • 2 łyżeczki cukru brzozowego (może być zwykły do smaku)
  • 1 łyżka sosu worcestershire lub czerwonego octu winnego
krojone dodatki do zupy:


  • 1 czerwona papryka
  • 1 średni pomidor lub kilka pomidorków koktajlowych
  • 2 łyżki natki pietruszki
  • oliwa z oliwek
  • 2 krótkie zielone ogórki szklarniowe
  • 1 biała cebula
  • 3 kromki razowego lub żytniego chleba

Wykonanie:
  • W małym garnku zagotowałam wodę.
  • Pomidory nakroiłam wokół ogonka, by łatwiej obrać skórkę po ich sparzeniu.
  • Każdy pomidor zanurzałam we wrzątku, po czym wyjmowałam go do dużej miski za pomocą widelca i łyżki.
  • Sparzone pomidory obrałam ze skóry, pokroiłam na mniejsze kawałki, wykrawając jednocześnie twardy fragment po ogonku.
  • Papryczkę chili drobno pokroiłam i dodałam do pomidorów. Paprykę, cebulę, czosnek przekroiłam na mniejsze części, dodałam sól i cukier.
  • Zmiksowałam, dosładzając i soląc, dodając sos worcestershire na końcu do smaku.
  • Tak przygotowany chłodnik wstawiłam na kilka godzin do lodówki. Musi być na prawdę zimny.
  • Dodatki które wrzuca się do schłodzonej zupy pokroiłam przed podaniem , by były jędrne.
  • Ogórek, papryka i pomidory także powinny być schłodzone w lodówce.
  • Wszystkie warzywa, cebulę, paprykę, ogórek, pomidory pokroiłam w kostkę i ułożyłam w osobnych miskach.
  • Natkę pietruszki posiekałam i włożyłam do kolejnegonaczynia
  • Chleb pokroiłam w kostkę i podsmażyłam na oliwie, robiąc z niego grzanki, ale podawałam je już przestudzone.
  • Miseczki z poszczególnymi dodatkami oraz oliwę ustawiłam na stole.
  • Każdemu domownikowi wlałam chłodnik do misek.
  • Dodatki wkładali sobie według własnych proporcji.
  • Na koniec polewali całość oliwą z oliwek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz