czwartek, 21 maja 2015

Kruche ciasto z malinami i pyszną kremową pianką

 Bardzo ciekawy przepis znaleziony przeze mnie na kilku blogach kulinarnych. Czytając o nim zrozumiałam, że ciasto to musi być smaczne, skoro tak często się o nim pisze. Wątpliwości miałam co do masy, kremu, czy może białej pianki. Jednak okazało się, że całość  zaskoczyła pozytywnie wszystkich moich urodzinowych gości. Przepis dostosowałam do moich potrzeb i wyszło ciasto godne polecenia. Koniecznie trzeba je robić z kwaśnymi owocami, czarną porzeczką, agrestem, czerwoną porzeczką, rabarbarem. Truskawki na pewno nie będą pasowały, będą zbyt mdłe, chyba że w połączeniu z agrestem, czy rabarbarem.
Kruche ciasto z malinami i pyszną kremową pianką
Kruche ciasto z malinami i pyszną kremową pianką
    SKŁADNIKI na okrągłą formę 28cm:
  • 1/2 kg malin (u mnie mrożone)
Ciasto kruche:
  • 5 żółtek (białka wykorzystamy do białej masy)
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/3 szkl. drobnego cukru
  • pół kostki zimnego masła 200gramowego
  • 1 lyżka jogurtu naturalnego
  • 1-1,5 szkl. mąki
  • opcjonalnie zimna woda
Masa piankowo-budyniowa:
  • 5 białek
  • szczypta soli
  • 1 szkl. cukru
  • 2 opakowania budyniu śmietankowego bez cukru
  • 3/4 szkl. oleju rzepakowego
WYKONANIE:

ciasto kruche:
  • Wszystkie składniki oprócz wody wrzuciłam do miski, masło posiekałam, wyrabiałam ręcznie do uzyskania jednolitej masy. (Ciasto musi być zwarte, jeśli przykleja się do rąk, należy je podsypać mąką. Jeśli natomiast rozsypuje się, można dodać łyżkę, dwie zimnej wody). 
  • Uformowałam kulę, włożyłam do worka, by nie obsychała i wstawiłam ją do schłodzenia w lodówce. (Najlepiej na noc, dlatego ciasto można zarobić dnia poprzedniego. Jeśli jednak nie macie czasu, można włożyć do zamrażalnika na godzinkę).
  • Okrągłą formę wyłożyłam pergaminem.
  • Ciasto podzieliłam na dwie części, 1/3 części na kruszonkę, 2/3 części na spód.
  • Ciasto na spód starłam na tarce o grubych oczkach, by pokryło dno formy.
  • Wstawiłam do nagrzanego piekarnika i upiekłam na złoto (ok. 10-15 min).
  • Spód wystudziłam całkowicie.
Masa piankowo-budyniowa:
  • Białka z solą ubiłam na sztywną pianę dodając powoli cukier. 
  • Ubijając białka z cukrem wsypywałam budynie (po trochu, nie wszystko na raz).
  • Na koniec ubijając wolno wlewałam olej.
  • Masę tę należy przygotować, gdy upieczony spód jest już zimny, gdyż nie może ona czekać.
  • Tak przygotowaną pianę wyłożyłam na zimny spód, na niej ułożyłam zamrożone maliny, a na wierzch starłam pozostałą część ciasta kruchego.
  • Piekłam w nagrzanym piekarniku ,temp. 190' C jakieś 60 minut.
  • Polecam wszystkim!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz